Manual PAJSK KPM ini disediakan bagi membantu para
guru untuk membuat kemaskini data terutama guru baru yang bertanggungjawab
mengisi markah atau mengemaskini data bagi PAJSK. Sistem Guru Online fokuskan
kepada manual penggunaan sistem dan memasukkan markah murid.
Login ke
dalam Sistem PAJSK
1. Login ke dalam system.
2. Setelah masuk ke website PAJSK anda akan dapat
melihat homepage seperti berikut. Sila pilih Guru Penolong Kanan (GPK) Rendah.
(Kita guna contoh guru sekolah rendah)
3. Masukkan IDKodsekolah dan Katalaluan masing-masing.
Untuk login buat pertama kali, katalaluan adalah 123456.
Petunjuk:
-Masuk – Masuk ke dalam sistem
-Semula – Padam semua idSekolah atau Kata lalauan
yang telah dimasukkan
-Lupa katalaluan – Untuk mendapatkan katalaluan
semula
-Utama– Kembali ke menu utama
4. Setelah berjaya login, sila kemaskini (tukar
katalaluan default kepada katalaluan yang baru) dan maksukkan maklumat GPK yang
bertanggungjawab. Klik “Simpan” setelah semua maklumat diisi.
Kemaskini
Markah Manual PAJSK Murid ke dalam Sistem
1. Klik Kemaskini markah pelajar 2015 (Masukkan
maklumat GPA pelajar bagi tahun lepas)
- Pilih Tahun -> Klik Cari
- Sekiranya mahu membuat carian secara spesifik,
sila pilih tahun (kelas) -> masukkan no kp/nosijil/no pasport) Klik Cari.
- Paparan dibawak akan dipaparkan. Masukkan
maklumat yang diperlukan dan Klik Simpan.
2. Menu-menu lain hanya akan dibuka setelah
kemasukkan markah tahun lepas selesai dibuat.
3. Klik pada menu Kelab Persatuan/Sukan
Permainan/Badan Uniform/Ekstrakurikulum (contoh diambil Kelab Persatuan) dan
mula membuat pengisian markah.
-Pilih tahun dan nama kelas murid -> Klik Cari.
-Paparan dibawah akan dipaparkan.
4. Klik Pada icon kertas bagi membolehkan paparan
dibawah dibuka. Isikan semua maklumat dan klik simpan.
5. Setelah butang Simpan diklik, paparan dibawah
akan dapat dilihat.
6. Pengguna boleh melakukan kemaskini dan juga menambah
aktiviti bagi pelajar.
-Klik Icon Pensel untuk melakukan sebarang
kemaskini.
-Klik Butang Tambah untuk menambah
aktiviti.Penambahan aktiviti hanya memerlukan maklumat peringkat dan tahap
pencapaian.
7. Setelah Butang Simpan diklik, paparan bawah akan
dapat dilihat
-Aktiviti Utama – tidak boleh dibuang.Hanya boleh
dikemaskini.
-Aktiviti tambahan(penyertaan)-Boleh dibuang dan
dikemaskini.
8. Segak- (Pengisian markah Segak)
-Pilih tahun dan kelas murid -> Cari
-Paparan dibawah akan dipaparkan.
9. Klik Pada icon kertas dan paparan dibawah akan
dapat dilihat. Isikan semua maklumat dan klik simpan.
10. Laporan-> Analisis Markah (Markah individu
beserta aktiviti)
-Pilih Tahun, Kelas, Klik Pada icon papar. -> Paparan
dibawah akan dipaparkan.
11. Laporan-> Senarai Markah (Markah akhir bagi
setiap komponen dan dipapadkan mengikut kelas)
-Pilih Tahun, Kelas. Paparan dibawah akan
dipaprkan.
12. Cetakan
-Klik icon printer untuk print semua maklumat dan
markah pelajar mengikut kategori.
-Klik icon kertas untuk print maklumat dan markah
secara individu.
13. Pengesahan Markah-> Markah Kokurikulm
-Paparan berikut dipaparkan
-Calon Lengkap – Murid yang telah lengkap
ketiga-tiga komponen wajib.
-Calon tidak lengkap- Masih terdapat markah yang
belum diisi. Klik Pada nombor yang bewarna biru, serai pelajar akan dipaparkan.
-Calon tidak berdaftar – Markah calon belum pernah
diisi pada mana-mana komponen.
Petunjuk
Klik pada icon Pangkah. Pengguna akan dibawa
kepaparan yang berkaitan untuk melengkapkan maklumat pelajar.
-Setelah semua pelajar lengkap, butang SAH MARKAH
akan berfungsi. Pengguna boleh mengklik butang tersebut. PERHATIAN: Pengguna
tidak lagi boleh mengubah maklumat markah pelajar setelah butang sah markah
diklik. Untuk mereset pengesahan ini, pengguna dikehendaki menghubungi JPN atau
BKK. Sila Pastikan markah adalah betul sebelum membuat pengesahan bagi
mengelakkan kesulitan.
Contoh paparan setelah sistem disah markah.
Download
Manual Pengisian Markah PAJSK
Kepada guru yang ingin mendapatkan versi pdf, boleh
download bahan tersebut dibawah.
Kesimpulan
Proses mengemaskini atau memasukkan markah ke dalam
sistem PAJSK adalah mudah sebenarnya. Namun masalah seperti bebanan kerja guru,
capaian internet bermasalah dan beberapa faktor luar lain menyebabkan ianya
menjadi sukar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan