Dasar Utama Kokurikulum
PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA
KURIKULUM KEBANGSAAN.
“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program
pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi
semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan
untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi
jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan
nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan
3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang
diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.
KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di
sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah
penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian
sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan
persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat
Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}
KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau
pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di
sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan
keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)
KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah
hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses
pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan
murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan,
kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2
dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}
KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah
hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur
diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan
integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000
bertarikh 16 November 2000).
DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan
untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya
mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat;
bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan
perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi
pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.
2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan
dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara
4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP.
8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.
3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan
murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di
sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga
dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang
dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh
pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
24/1998).
4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak
sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan
secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang
berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas
Bil. 12/2000).
5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan
Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah
perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan
bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani,
emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah
hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang
perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam
bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan
semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai
sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
1/1985).
Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNK
Tiada ulasan:
Catat Ulasan